W związku z tym, że niektóry oferowany przez nas asortyment podlega dozorowi technicznemu, spróbujemy Państwu przybliżyć ten temat.
Rodzaje urządzeń podlegających dozorowi technicznemu określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 1468), wydane na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o dozorze technicznym (Dz. U. z 2013, poz. 963 ze zm.).
Zgodnie z punktem 6 (szczegółowy wykaz urządzeń podlegających dozorowi zamieszczamy poniżej) dozorowi technicznemu podlegają maszyny służące do przemieszczania osób lub ładunków w ograniczonym zasięgu. Są to między innymi żurawie oraz wózki jezdniowe. Jednakże nie wszystkie rodzaje wózków jezdniowych podlegają dozorowi technicznemu. Wózki te dzielą się na dwie kategorie: wózki podnośnikowe oraz wózki unoszące.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie jest tutaj ściśle określony parametr wysokości podnoszenia, od którego należy uznać wózek za podnośnikowy, a do którego wózek jest wózkiem unoszącym. Należy jednak przyjąć, po uwzględnianiu wymiarów typowych palet oraz definicji: układanie w gniazdach − manipulacja składająca się z podnoszenia ładunku i umieszczenia go na regale lub półce w systemie składowania oraz podejmowanie z gniazd − manipulacja składająca się z podnoszenia ładunku z gniazda regału i opuszczanie go, że spiętrzenie ładunku następuje już od ok. 30 cm.
Ponadto dozorowi technicznemu podlegają wózki z mechanicznym napędem podnoszenia. Napęd mechaniczny − wszelkie rodzaje napędu (spalinowy, elektryczny, hydrauliczny) nie wymagające bezpośredniego działania siły mięśni podczas wykonywania czynności podnoszenia ładunku.
Wobec powyższego dozorowi technicznemu podlegają:
Wózki nie podlegające dozorowi przedstawiono poniżej:
· wózek naładowany platformowy (wózek ze stałą platformą)
· wózek ciągnikowy
· wózek pchający
· wózek unoszący widłowy prowadzony
· wózek unoszący platformowy prowadzony
· wózek unoszący bramowy
W naszym asortymencie znajdą Państwo też żurawie. Urządzenia te, jako kwalifikowane do dźwignic wymagają (w zależności od konstrukcji i udźwigu) uproszczonego lub też ograniczonego dozoru technicznego.
- Żurawie z napędem ręcznym o udźwigu do 2000 kg – uproszczony dozór techniczny - urządzenia nie podlegają obowiązkowi wykonywania badań technicznych, ale eksploatujący urządzenie powinien zapewnić konserwację wykonywana przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia.
- Żurawie z napędem ręcznym o udźwigu powyżej 2000 kg – ograniczony dozór techniczny - polega na sprawdzaniu w toku wytwarzania wykonania określonych materiałów i elementów stosowanych do wytworzenia urządzenia, przeprowadza badania typu urządzeń produkowanych seryjnie oraz wykonaniu badań sprawdzających zgodność wykonania urządzeń z dokumentacją i warunkami dozoru.
W czasie eksploatacji przeprowadza się badanie odbiorcze (badanie urządzenia w warunkach gotowości do pracy), badania doraźne (eksploatacyjne, kontrolne, powypadkowe, poawaryjne i inne) oraz sprawdzanie zaświadczeń kwalifikacyjnych osób obsługujących i konserwujących urządzenie.
Szczegółowy wykaz urządzeń podlegający dozorowi technicznemu sporządzony na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321, z późn. zm.) znajduje się poniżej.
Dozorowi technicznemu podlegają następujące rodzaje urządzeń technicznych:
1. urządzenia ciśnieniowe, w których znajdują się ciecze lub gazy pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego
2. zbiorniki bezciśnieniowe i zbiorniki o nadciśnieniu nie wyższym niż 0,5 bara, przeznaczone do magazynowania materiałów niebezpiecznych o właściwościach trujących lub żrących oraz do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych, których prężność pary w temperaturze 50°C nie jest większa niż 3 bary, a temperatura zapłonu nie jest wyższa niż 61°C, z wyjątkiem zbiorników w instalacjach zasilania silników spalinowych pojazdów i zbiorników o pojemności nie większej niż 1000 dm 3
3. zbiorniki, w tym cysterny, do przewozu materiałów niebezpiecznych, dopuszczone na podstawie przepisów odrębnych, z wyłączeniem zbiorników ładunkowych, będących integralną częścią konstrukcji statku żeglugi śródlądowej i objętych nadzorem technicznym instytucji klasyfikacyjnej;
4. duże pojemniki do przewozu luzem materiałów niebezpiecznych (DPPL) określone w przepisach odrębnych
5. urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych;
6. maszyny służące do przemieszczania osób lub ładunków w ograniczonym zasięgu:
7. dźwigi do transportu osób lub ładunków, dźwigi budowlane i dźwigi towarowe małe;
8. dźwignice linotorowe;
9. przenośniki kabinowe i krzesełkowe o ruchu obrotowym, przeznaczone do celów rekreacyjno-rozrywkowych;
10. urządzenia techniczne służące do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych;
11. urządzenia załadowcze, wyładowcze lub podające ładunki w ciągach technologicznych przeładowczych;
12. układnice torów, wypornice, korektory położenia służące do zawieszania i regulacji sieci trakcyjnej;
13. przeciągarki pojazdów szynowych;
14. osobowe i towarowe koleje linowe;
15. wyciągi do przemieszczania osób w celach turystyczno-sportowych;
16. pomosty ruchome z zespołami napędowymi w przystaniach promowych.
UWAGA! Wózki paletowe z wagą wymagającą legalizacji nie podlegają pod Urząd Dozoru Technicznego. Odpowiedni dokument legalizacyjny wystawia Główny Urząd Miar!